Aplikacja mobilna czy strona internetowa?

Aplikacja mobilna czy strona internetowa

Kilka słów analizy o tym, jak i kiedy myśleć o wdrożeniach aplikacji mobilnej lub mobilnej strony internetowej. 

 

  1. Czy tworzenie aplikacji mobilnych jest trudniejsze niż budowanie stron www? Czy kryją się tu jakieś pułapki?

Aplikacje pod względem technologicznym są bardziej skomplikowanymi narzędziami, niż strony mobilne.  Porównywanie niekoniecznie jest zasadne, gdyż aplikacja działa w inny sposób – a co za tym idzie jest wykorzystywana do realizacji innych celów. Wiodąca liczba urządzeń typu feature phone, rosnąca popularność smartfonów, dostępność Internetu mobilnego to powody, dla których firmy powinny najpierw zadbać o swoją stronę internetową – przygotowanie jej wersji mobilnej lub sięgnięcie po rozwiązanie typu Responsive Web Design . Kolejnym krokiem jest przygotowanie aplikacji, która ma zatrzymać użytkowników, klientów na dłużej. Aplikacja jest tą wartością dodaną, kiedy pierwszy mobilny kontakt z marką zainteresowany użytkownik ma za sobą. Musi być na tyle atrakcyjna, łatwa w użyciu i po prostu cool, żeby to zachęciło duże grono ludzi do jej pobrania, instalacji, a później również aktualizacji.

  1. Stworzenie aplikacji mobilnej wymaga posiadania określonych kompetencji, innych niż te, które potrzebne są do rozwoju serwisu www. Co (i dlaczego) doradziłby Pan wydawcom portali: rozwijanie kompetencji własnego działu IT w kierunku mobile czy raczej współpracę ze specjalistyczną firmą?

Przede wszystkim outsourcing jest powszechnym sposobem na tworzenie zasobów, kiedy są nagle potrzebne. Dzięki temu prowadzenie działalności generuje niższe koszty. Korzystanie z wyspecjalizowanych firm jest bardziej korzystnym rozwiązaniem zwłaszcza, że konkurencja w branży mobilnej jest dość duża. A jak wiemy takie sytuacje działają tylko na korzyść klienta. Własny dział IT dedykowany mobile ma również swoje zalety w postaci szybkości reagowania na zlecenie, często to przecież koledzy z tego samego budynku. Jednak utrzymanie komplementarnego teamu mobile to stosunkowo duży wydatek, gdyż mobile działa na styku wielu technologii.

  1. Do kogo najlepiej zwrócić się ze zleceniem wykonania aplikacji mobilnej? Na co zwracać uwagę przy wyborze firmy?

Zdarza się, że kontakt z zapytaniem o wykonanie aplikacji mobilnej jest kierowany przez działy marketingu do już znanej agencji interaktywnej, która tworzyła serwis internetowy. I wówczas mogą się pojawić problemy, gdyż brak wyspecjalizowanej, samowystarczalnej jednostki mobile, posiadającej know-how i doświadczenie wyklucza stworzenie atrakcyjnej i stabilnej aplikacji. Przy wyborze warto zwrócić uwagę na dotychczasowe mobilne realizacje firmy, jakie posiada zasoby, czy potrafi łączyć kompetencje w interpretacji strategii, którą aplikacja ma wspierać, projektowania graficznego, analizy UX oraz programowania. Bez tego ciężko jest przygotować rozwiązanie, które ma zrealizować konkretne cele wizerunkowe lub sprzedażowe.

  1. Co jest droższe: stworzenie aplikacji mobilnej czy serwisu www (przy założeniu, że i tu i tu są te same funkcjonalności)? Jak duże są dysproporcje w poziomie cen?

Aplikacja jest programem wymagającym instalacji i korzysta z bardziej skomplikowanego oprogramowania. Tworzenie aplikacji i strony o tych samych funkcjonalnościach nie ma sensu, gdyż oba rozwiązania na tym stracą. Póki co aplikacje są bardziej zaawansowanymi narzędziami, gdyż służą do realizacji bardziej skomplikowanych procesów i funkcji. Strona mobilna powinna być prosta, czytelna, lekka i poprawnie wyświetlać się na małym ekranie. To wyklucza możliwość wdrożenia zbyt wielu funkcjonalności na stronie, co również przekłada się na niższe koszty przygotowania strony.

  1. Najpopularniejsze systemy mobilne to oczywiście iOS i Android. Czy Pana zdaniem warto dziś tworzyć aplikacje również pod inne systemy?

To zależy o jakim kraju świata mówimy oraz do kogo adresujemy nasz pomysł. Wiodący udział iOS czy Android nie wszędzie jest taki oczywisty i nadal na wielu rynkach na świecie feature phones są bardzo powszechne, a nawet mają wiodący udział w rynku. Tam lepszym rozwiązaniem są strony mobilne, gdyż użytkownicy tego typu telefonów niechętnie instalują nowe aplikacje na swoich urządzeniach.

Smartfony w Polsce to prawie 50% sprzedawanych nowych telefonów. W tej grupie ponad 90% to urządzenia oparte o iOS i Android. Zatem można powiedzieć, że oprogramowanie iOS i Android będzie systematycznie wypierać pozostałych konkurentów.  Dodatkowo obserwujemy podobny mechanizm, że na innych telefonach niż smartfon (nadal powszechnych) użytkownicy niezbyt chętnie sięgają po zewnętrzne oprogramowanie. Dla nich bardziej przyjazna jest strona mobilna i łącze internetowe.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn