Jak osiągnąć niski współczynnik odrzuceń w e-commerce?

keep your client happy

40%. Sklepy internetowe powinny dążyć najogólniej mówiąc do utrzymania wskaźnika bounce rate poniżej tej liczby. Nie jest to takie proste, dlatego zastanówmy się z jakich powodów (oprócz intencji zakupowych) e-klienci chętniej pozostaną na Twojej stronie?

Łatwy proces zakupowy

Klient sobie poradzi? Jeżeli jest bardzo zdeterminowany to tak. Pytanie po co mielibyśmy go mobilizować do takiego wysiłku? Większość dzisiejszych użytkowników z pewnością nie wytrzyma dziesiątego pola do uzupełnienia w zbyt rozbudowanym formularzu. Po co zmuszać klienta do zostawienia tak ważnych dla niego danych osobowych np. przez konieczność akceptowania wykorzystania danych w celach marketingowych? Zadowolenie z zakupu najpierw, a później dane osobowe – taka kolejność jest dzisiaj bardziej akceptowalna przez e-konsumentów. Jeśli komuś się wydaje, że jest inaczej odsyłam do badań behawioralnych internautów. Użytkownicy rezygnują też często przy podsumowaniu kosztów transakcji, które mogą być dla nich niezrozumiałe (np. zbyt skomplikowane zasady naliczania opłat za przesyłki lub dodatkowe opłaty za różne metody płatności).

 

Intuicyjne menu

Projekt graficzny sklepu wygląda świetnie. Ale to nie wystarczy. Klient powinien z łatwością poruszać się po stronie. Zbyt dużo informacji, wiele opcji do wyboru, problem z lokalizacją menu – to częste powody opuszczania strony. Na etapie projektowania powinniśmy przemyśleć i zbadać, kto będzie głównym odbiorcą naszej oferty i jakimi kryteriami może się posługiwać w decyzjach zakupowych. Klienci poszukujący części zamiennych do samochodu będą mieli inne potrzeby (np. szybkie wyszukanie części po modelu samochodu lub kodzie VIN), niż osoby zamawiające w kwiaciarni online (np. projekt graficzny ładnie przedstawiający wykonane wcześniej bukiety).

 

Mobile first

Brak responsywnej wersji sklepu internetowego to już nie zaniedbanie, ale wręcz obniżenie wizerunkowej wartości całego projektu. Od kwietnia ubiegłego roku zaniedbywanie użytkowników mobilnych spowoduje pogorszenie wyników pozycji w wyszukiwarce Google. Należy również pamiętać o odpowiedniej optymalizacji dla niewielkich ekranów – zbyt duża liczba dostępnych opcji może sprawić, że oferta sklepu będzie nieczytelna, a potencjalni klienci przejdą do konkurencji.

System opinii o produktach

Zanim Twój klient dokona ostatecznego wyboru będzie się starał dowiedzieć jak najwięcej o produkcie. Dobre opisy, komplet informacji o parametrach sprzężone z łatwo dostępnymi opiniami o produkcie zdecydowanie poprawiają wyniki sprzedażowe. Handel w sieci opiera się na budowaniu zaufania i minimalizowaniu obawy przed błędną decyzją o zakupie. Im więcej użytecznych informacji dostarczymy klientowi w czytelny sposób, tym będzie miał mniej powodów do kontynuacji zakupów pod innym adresem.

 

Systematycznie aktualizowana oferta serwisu

Sposobem na łatwe zniechęcenie klientów do naszego systemu e-commerce jest zaniedbywanie contentu strony. Brak nowych informacji, treści, nieaktualizowane stany magazynowe, puste lub zawierające niekompletne dane podstrony. Dobry system zarządzania treścią plus przygotowanie odpowiednich opisów, newsów, artykułów eksperckich i porad, aktualne dane techniczne i opisy produktów bezpośrednio wpływają na atrakcyjność oferty. Klienci rozpoczynają poszukiwania w sieci od znalezienia jak najlepszej, a więc kompletnej informacji o produkcie.

 

Minimalizowanie liczby przekierowań

Gdy już upragniony klient pojawił się na Twojej stronie, to znaczy, że ją wybrał. Pierwszy ważny krok za Tobą. Strona może być dobrze zoptymalizowana pod kątem SEO lub skutecznie prowadzimy działania SEM. Ale po kilku, kilkunastu sekundach panel Google Analytics pokazuje odrzucenia. Jest to może trywialne stwierdzenie, ale niestety zawiłe linkowanie (i skomplikowanie menu) strony powodują spadek zaufania do witryny a następnie odpływ klientów.

 

Krótki czas ładowania strony

Szybkość i lekkość strony ma olbrzymie znaczenie, zwłaszcza gdy wielu użytkowników swoje poszukiwania zakupowe prowadzi za pomocą smartfona lub tabletu. Bardzo nie lubimy czekać na ładowanie się treści, zdjęć czy filmików. Źle zoptymalizowana strona, niewydajny hosting może wydłużyć czas oczekiwania na tyle, że brak zachowania standardów wydajności serwisu stanowi jeden z najczęstszych powodów odrzuceń.

Zapraszam do dyskusji w komentarzach.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn