Komunikacja jest jak droga szybkiego ruchu, musi sprawnie przepływać w obu kierunkach

office-1897354_1280

Brałam  ostatnio udział w spotkaniu z firmą, z którą Softhis nawiązał świeżą współpracę. Jeden z uczestników, na pytanie dlaczego owa firma postanowiła zmienić dostawcę usług związanych z systemami workflow odpowiedział, że powodem decyzji o zmianie była nieefektywna komunikacja pomiędzy członkami zespołów na linii klient – software house, mimo że sam produkt był bez zarzutu. Okazuje się, że jest to w dalszym ciągu często spotykany problem. Firmy zapominają o tym, że poprawny przepływ informacji musi przypominać dwupasmową drogę, gdzie komunikacja odbywa się płynnie w obu kierunkach.

Nieraz można było niestety obserwować, kiedy to bardzo dobre projekty przepadały z powodu słabej komunikacji pomiędzy zespołem software house’u a zespołem klienta. Uważam, że jednym z kluczowych elementów bycia profesjonalistą jest właśnie dbanie o dobry przepływ informacji. Najczęściej występującym problemem jest język używany w komunikacji z klientem. Nie każdy ma obowiązek być zaznajomiony z branżowym skrótami, dlatego określenia specjalistyczne w komunikacji zewnętrznej z klientem muszą być zastąpione takimi, które będą jasne i zrozumiałe.

Łatwo zatracić się w codziennej rzeczywistości i towarzyszących nam określeniach, bo przecież dużą część swojego życia spędzamy w pracy, w której tworzymy swoiste strefy między innymi przez posługiwanie się swoistymi określeniami. Branżowy język towarzyszy nam na spotkaniach i konferencjach, dodatkowo szybkie rozmowy na czatach pogłębiają w nas odruch do używania skrótów. Tymczasem rozwiązanie problemu z komunikacją jest prostsze niż można by przypuszczać. Wystarczy posłuchać co i jak mówi do nas klient i przełożyć techniczny język na zrozumiałe sformułowania.  Dobrym przykładem może być wyjaśnienie klientowi na czym polega i czemu ma służyć RWD w jego projekcie. Kwestie techniczne trzeba jak najbardziej omówić, ale skupić należy się na tym, by opowiedzieć o korzyściach dla konkretnego biznesu płynących z zastosowania takiego rozwiązania.

Umiejętność sprawnej i płynnej komunikacji to jedno z kluczowych narzędzi służących do utrzymania pozyskanego klienta. Oczywiście nie jest ona połączona jedynie z branżą IT. Każdy biznes tego wymaga, by móc się rozwijać i przynosić zyski.

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn